Windows 10

• Hej Folkens

De fleste af os har vel hørt at win 10 bliver gratis for eksisterende win 7/8 brugere, men jeg har ikke kunne finde ud af hvordan det kommer til at virke. 

Bliver det som en opdatering af det eksisterende system, så du skal installere din win 7 og så opdatere den til win 10?

Eller kan man med ens eksisterende licens, få lov til at downloade en tilsvarende win 10 ISO?

Jeg spørger fordi jeg har en bærbar hvor DVDen er defekt og man kan ikke længere få tilsendt en kopi fra MS, men det betyder jo ikke noget, hvis man får lov til at downloade en ISO.

Jeg overvejer også at købe en bærbare computer mere, men vil vente hvis win 10 bliver noget lappen oven på dit eksisterende system, for det kan vel ikke være en optimal løsning?

Det eneste jeg har hørt, er at MS endnu ikke ville udtale sig om denne del, men der kan jo være lægget noget jeg ikke har fået fat i.

Den der har fået mest lir når han dør, har vundet
  • Mphst
    Troldmand

Der er ikke noget galt i at opdatere systemet selvom opdateringen hedder win10 i stedet for sp2. Kun hvis du har et system der er ødelagt af harddiskfejl eller lignende er det en dårlig ide.

BTW. Du kan sagtens downe en ny win7-iso. Her

Moderator

EDBpriser.dk forum

• Jeg har nu et icon hvor der står hent Windows 10, men jeg kan ikke finde ud af om det er en god ide?
    Er der noget man bør tage højde for inden man eventuelt gør det?

Kan jeg få en ordentlig startpakke tak :-)

• Mphst
    Troldmand
    Det er jo foreløbig kun en mulighed for at reservere en gratis opgradering.

Så der er god tid til at lave backup af data som skal bevares og evt. lave en sikkerhedskopi af eksisterende OS, så det kan genetableres hvis tilbagerulning fejler i tilfælde af man skulle fortryde.

Moderator

EDBpriser.dk forum

• Gymnasten
    Super veteran
    Jeg har på min stationære hjemme-PC købt en Windows 7 for ca. 3 år siden. Nu har jeg via MS modtaget en opdaterings besked om mulighed for at installere Windows 10 gratis.

Samtidig føler jeg et behov for at få opdateret min hardware - dvs. Motherboard, Processor og RAM. De dele er ca. 8 år gamle. Det kan evt. følge med at jeg skal opdatere have nyt DVD-drev, som sidder på et lidt gammeldags parallel interface.

Fra tidligere husker jeg det som noget, der tager mig noget tid at få en PC klar igen efter reinstallation, så man har alle sine ynglingslinks på skrivebordet og ynglingsprogrammer installeret. Jeg har desuden alle mine e-mails gemt på egen harddisk og ønsker fortsat at have dem her - bl.a. af hensyn til hurtig søgning.

Hvad bør min strategi være? Først installere Windows 10 på gammel PC og så skifte hardware. Eller omvendt skifte hardware først?

• Ved ikke, om det er min nye installation af windows 10, der driller, men jeg kan ikke få forsiden på den wordpress-side for en psykolog, jeg arbejder på, til at se fornuftig ud: vibekeschmidt.dk.

Det virker som om, at den indholdet bliver delt i to.