kan man afspille .VOB filer?

• Cralle
    Troldmand

Jeg er pt. igang med at lægge hele min CD-samling over på computeren, og regner med at turen nok også kommer til mine DVD'er.

Jeg tænkte på om det er muligt at afspille .VOB filer direkte på computeren, da jeg jo så bare skal kopiere filerne fra DVD'erne over på computeren.

Hvis dette ikke er muligt, findes der så et program, der kan rippe DVD'er, så man får alt indhold med i samme kvalitet? Dvs. så man ikke kan se forskel (både kvalitet og funktionalitet) på om man afspiller DVD'en eller filerne fra computeren?

Jeg er fuldt ud klar over reglerne omkring kopiering, så undlad venligst at nævne noget om disse.

• Donmanuello
    Troldmand

Hvis du benytter DVDShrink, kan du bare i indstillingerne ændre på max-størrelsen (øge den) af det du kopierer ind, sådan at der normalt er plads til filmen på en anden DVD.

Så kan du via eks. Power DVD bare vælge den mappe filmen ligger i os så afspille den.

Filmen kommer jo så til at fylde lige så meget på computeren som på DVD-skiven.

Hvis du så laver en komprimering i DVDShrink, så går du jo på kompromis med kvaliteten.

EDIT: Jeg har benyttet denne fremgangsmåde og PowerDVD kan så afspille dine .VOB-filer.

EDIT2: Du skal så bare huske at kalde mappen ved navn, eks. "Schrek 2". I denne mappe vil du så få 2 yderligere mapper; "AUDIO_TS" og "VIDEO_TS". Førstnævnte vil atomatisk være tom og dine .VOB-, .BUP- og .IFO-filer vil ligge i den sidstnævnte.

-----

Jeg er ikke dum. Jeg ser blot sådan ud.

• Cralle
    Troldmand

Vil man på den måde også beholde funktionaliteten. Dvs. menuer, ekstramateriale, lyd (5.1 og PCM stereo) o.lign?

• Donmanuello
    Troldmand

Ja. Men i DVDShrink har du også muligheden for at fravælge menuer og diverse lydspor og undertekster. Du behøver ikke at benytte den.

EDIT: Et lydspor på 2.0 fylder ca. 150-180mb og et 5.1 fylder ca. 200mb. DTS fylder ca. 300-400mb. En undertekst ca. 10mb.

-----

• Tolaq
    Troldmand

For at svare dig på dit oprindelige spørgsmål, så kan du godt bare kopiere DVD'en over på din HD. På den måde mister du IKKE kvalitet !
    Det kræver dog en del plads... og har du fx. 100 DVD'er liggende... ja... regn den selv ud :-)

Tolaq

-----

"Nyt look"
    www.tolaq.dk

www.tolaq.dk

• Donmanuello
    Troldmand

Grunden til at jeg nævnte DVDShrink er jo, at mnan kan fra vælge de undertekster og sprog, der ikke benyttes, som albansk, russisk mv.

-----

• Cralle
    Troldmand

Jeg har nu prøvet at smide en DVD over med DVDShrink, og det virker som det skal. Jeg så lidt på de filer den havde lagt over, og de lignede jo til forveksling dem der ligger på DVD'en.

Jeg prøvede så bare at kopiere filerne fra den samme DVD over på computeren, og prøvede at afspille disse. Det betød dog at der ikke var noget billede, og lyden hakkede.

Så af en eller anden grund kan jeg ikke bare kopiere filerne (i hvert fald ikke fra den DVD jeg har prøvet med)

Så jeg vil bruge DVDShrink til dette, når jeg engang skal have lagt mine DVD'ere over.

Tak for hjælpen. :)