Opstartsfejl rettet; men blæseren kører hurtigt hele tiden??

• P-Kanne
    Super veteran

Hej alle

Jeg fik en fejl ved opatart af min Vista-PC for et par dage siden (jeg kan desværre ikke huske hvad fejlmeddelelsen beskrev) og er absolut ikke kyndig på dette område.
    Jeg blev bedt om at taste F1 (vist nok for at ignorere fejlen) og PC'en startede fint op og tilsyneladende uden problemer. Fejlen gentog sig dog næste gang jeg startede PC'en, og i stedet for at taste F1 valgte jeg den anden mulighed, nemlig at taste DEL for at komme ind i bios (tror jeg nok det hedder). Jeg blev her bedt om at loade default setting og gemme det, hvilket jeg gjorde. Herefter blev der genstartet.
    Fejlmeddelelsen kommer nu ikke mere, men nu kører blæseren i PC'en som besat (hele tiden) HVORFOR?????
    Før fejlen kørte blseren kun kraftigt i.f.m. opstart og gik derefter ned på et niveau hvor den næsten ikke kunne høres. HVAD GØR JEG???

m.v.h.
    Per K.

• Kunne tyde på en alt for høj temperatur :)

jo højere temperatur, jo mere skal blæseren arbejde..

Her er et program til at aflæse temperaturerne:

http://www.filehippo.com/download_speedfan/download/22ad850b9ac1f6d71f570311088b449c/

• bonito
    Guru

Kunne også tyde på at du har resat din bios , som så har nulstillet alle dine indstillinger for dine blæser .Så er det klart at dine blæser køre hele tiden.Man kan sætte sin bios op sådan at blæserne bliver styret af temp. så de kun køre når din cpu bliver for varm og i dit tilfælde er du kommet til at nulstille denne funktion.Det er ikke noget problem at sætte tilbage igen.

bonito

• P-Kanne
    Super veteran

Tak for svarene.
    Jeg ved reelt ikke hvor høj temperaturen er, men det kan "Speedfan" jo så fortælle mig hvis jeg downloader det. Jeg tror dog ikke har har et problem i den retning. Jeg har jo været i bios og loaded default settings og som bonito skriver, nok fået "nulstillet" mine instillinger for blæserne.
    Kan jeg ved denne hendelse også have "nulstillet" andre vigtige indstillinger, der skal genetableres???
    Hvis jeg downloader "Speedfan" skal jeg så stadig i bios og enable styring af blæsere, eller kan "Speedfan" selv klare dette?

m.v.h.
    Per K.

• P-Kanne
    Super veteran

Med risiko for at "dumme" mig vil jeg mene at mit bundkort hedder:
    ASUS M2N-SLI Deluxe, audio/Glan/RAID.

Grafikkortet må være dette her:
    ASUS EN8500GT Silent, 256 MB, PCI-E

CPU'en må være denne her:
    AMD Athlon 64X2 4800+ (2,5Ghz/1MB) 65W, AM2
    Håber det er oplysninger nok til at I kan hjælpe mig.
    m.v.h.
    Per K.

• paj123
    Troldmand

Så prøv og tjek i BIOS, om "Cool'n'Quiet" er sat til [Enabled].
    "Cool'n'Quiet" styrer nemlig din CPU og blæser, således at både CPU og blæser bliver skruet ned, når maskinen ikke er belastet.

-----

Modtager du underlige links/mails fra folk på MSN?
    Så læs denne artikel: http://www.spywarefri.dk/artikler.htm#MSN

• P-Kanne
    Super veteran

Hej igen
    Som tidligere skrevet er jeg jo ikke nogen ørn til edb.
    Jeg var dog i går i bios for at "Enable" styringen af CPU blæseren.
    Jeg genstartede, men det hjalp ikke.
    I bios kan jeg ikke finde noget der hedder "Cool'n'Quiet". Kan jeg ikke få lidt yderligere assistance på, hvilke menuer, undermenuer og felter jeg skal ændre på. Hvis der er nogen der kan sende mig nogle print af skærmbillederne ville det være helt perfekt. Det vil nok gøre det lettere for mig at finde rundt i menuerne og vælge det korrekte felt at ændre.
    m.v.h.
    Per K.

• P-Kanne
    Super veteran

Hallooooo
    Er der ingen der kan hjælpe lidt videre.
    Jeg har jo nu oplyst hvad mit bundkort hedder.
    m.v.h.
    Per K.