HHD activity- og Power LED lodning - med, eller uden modstand?

• maz_b
    Troldmand

Jeg går normalt overhovedet ikke op i casemods, men eftersom alle LEDs, på alt jeg har sat til computeren, tilfældigvis lyser blåt, har jeg fået den idé at udskifte de to eneste lys på min computer, som ikke lyser blå. Det drejer sig om HHD activity LED'en og PWR LED'en på mit kabinet.

Derfor har jeg bestilt nogle blå dioder, der passer i størrelsen til mit kabinet (3mm). Til dem, følger der også modstande med, og dem har jeg bestilt i 6 Volt (da jeg har erfaret at bundkortet max forsyner LEDs'ene med 5V).

Men nu har jeg googlet rundt omkring det meste af dagen, og stort set alle steder står der, at modstanden til dioderne, der tilsluttes bundkortet, er loddet på bundkortet, og derfor skal man bare sætte dioden til de rigtige ledere (+ / -), og så kører det som det skal.

Nogle ganske få steder, står der man skal bruge en modstand.

- er der tilfældigvis nogen herinde, som kender det præcise svar?

Mit spørgsmål drejer sig kun om computer / bundkort. Jeg har læst nogenlunde op på det med modstande og spændingsforsyning, selvom jeg ikke er helt sikker i materialet. Men de ting passer ikke rigtig ind i tilfældet med computer / bundkort (med mindre man tilslutter dem til et molex-stik)

[rettet af: maz_b den. 22:02 (GMT 1) på 14-05-2011]

Intel Core i7 2600K @ 4,9 GHz / Noctua NH-D14 / ASUS P8Z68-V Pro-GEN3 / Kingston Hyper-X Genesis 1600Mhz, 8 GB / HD6970 (2 GB) @ 980/1500 MHz  / Intel X-25 M SSD / HAF 912 Plus / Win 7 Ultimate SP1 x64

• paj123
    Troldmand

Hvad er det præcist dit spørgsmål går ud på:

Er det hvor vidt du mener at bundkortet måske giver 12 Volt og at der så derfor skal en modstand imellem, da dioden kun er på 5 eller 6 Volt?

Hvis ja, er det jo bare at måle det direkte på bundkortet, med et voltmeter.

Så kan du også samtidigt finde ud af, hvad der er + og -, forudsat at det er et digitalt voltmeter, hvor den skriver + eller - foran tallene.

EDIT:

Dioder plejer også altid at være udstyret således, at hvis + og - sidder forkert, lyser dioden bare ikke og så er det bare at bytte rundt på dem. De tager ikke skade af det.

[rettet af: paj123 den. 10:56 (GMT 1) på 15-05-2011]
  • maz_b
    Troldmand

Mit spørgsmål er præcist:

Modstand på, eller ingen modstand på?

Jeg ved godt det lange ben er + (anode) og det er også dette ben man skal lodde modstanden på, hvis man skal bruge sådan en. Der står også på stikket til bundkortet, hvilken ledning der er lederen (+), så det har jeg styr på.

Jeg ved man skal bruge en modstand i stort set alle tilfælde, ellers brænder dioden ud på meget kort tid, men nogle siger at modstanden allerede er monteret (på bundkortet) i en computer, og at man derfor ikke skal bruge en modstand.

-MEN ganske få siger, at man skal bruge modstand, selvom det er til et bundkort.

-derfor undrer jeg mig som sagt: modstand eller ej?

EDIT:

Den eneste grund til jeg nævner 12V, er jo netop fordi jeg har vurderet, at computeren næppe sender 12V via bundkortet til de dioder der er tilsluttet. Derfor valgte jeg 6V modstande. Jeg nævnte de 6V modstande, fordi nogen måske kunne af- / bekræfte det var det rette valg. Det kunne jo også have været 3V modstande der skulle bruges.

Men det er i princippet irrelevant for mit spørgsmål, så det burde jeg nok have udeladt af mit første indlæg.

[rettet af: maz_b den. 17:12 (GMT 1) på 15-05-2011]

Intel Core i7 2600K @ 4,9 GHz / Noctua NH-D14 / ASUS P8Z68-V Pro-GEN3 / Kingston Hyper-X Genesis 1600Mhz, 8 GB / HD6970 (2 GB) @ 980/1500 MHz  / Intel X-25 M SSD / HAF 912 Plus / Win 7 Ultimate SP1 x64

• Hvis den modstand du har bestilt er af samme værdi (strøm forbrug) som den der sidder i - og du skifter den helt ude i fronten - så skal du ikke ha en modstand på.

Modstandens formål er at styre strømmen ud til dioden, da den ikke virke lige som en gløde tråds pære (som egentligt bare er en modstand) Og efter som at der sidder en diode i forvejen, så er den allerede "begrænset" med en modstand et sted ( mest sandsynligt  at den sidder på bundkortet.)

Det eneste argument der kan være for at du skal have en modstand på, er hvis den diode der sidder i f.eks. er 50mA og den du sætter i kun er lavet til 20mA. Men det tvivler jeg nu på.

Men det kan godt være at den blå diode kommer lyser meget kraftigere end den / de dioder du har i nu. Og hvis det er tilfældet - så kan du sætte den modstand i serie med dioden.

Du kan i øvrigt beregne strømme. U = R x I Wink

http://www.linuxfromscratch.dk/old_site/elektronik/ohms_lov.html

PS. For at gøre en lang historie kort (ja det er sku for sent) - Nej du behøver ikke montere den modstand.

i7 (920)ArcticCoolingFreezer13Pro: MOB: ASROCK X58 Extreme: RAM:Corsair 3 x 2 GB: GFX 2xHD6870 MSI HAWK HDD: 2 x WD500GB: PSU Corsair TX650W: Antec Solution SLK3000B-EU Skærm:MEDION25,5": OS: Win 7 64 bit

Cool

• maz_b
    Troldmand

Fedt, tusind tak. Præcis sådan et svar jeg havde håbet på.

Jeg er klar over blå dioder er meget skarpe, men dioden sidder på selve kabinettet, men lyser gennem et sykke gennemsigtigt plast der sidder på den aftagelige front, som ses ude fra kabinetteet (lidt dårligt forkleret).

Jeg håber det er nok til at tage lidt af det skarpe lys. Ellers sætter jeg en modstand på.

Jeg har i mellemtiden læst om en fyrr, som for at teste dioden, bare holdt benene fra dioden direkte på det stik man kobler HDD Led og PWR LED til på bundkortet.

Det vil jeg prøve, inden jeg begynder at lodde det om.

Men dioderne dukker først op mandag eller tirsdag, så jeg må vente lidt endnu.

Men mange gange tak for dit fyldestgørende svar.

• Kun glad for at kunne hjælpe Big Smile

i7 (920)ArcticCoolingFreezer13Pro: MOB: ASROCK X58 Extreme: RAM:Corsair 3 x 2 GB: GFX 2xHD6870 MSI HAWK HDD: 2 x WD500GB: PSU Corsair TX650W: Antec Solution SLK3000B-EU Skærm:MEDION25,5": OS: Win 7 64 bit

Cool

• maz_b
    Troldmand

For at afslutte denne tråd (i tilfælde af andre falder over den i fremtiden), kan jeg fortælle at, hvis ikke alle - så i hvert fald de fleste bundkort, har indbygget modstand, så bundkoret leverer 3,5V til HDD LED og PWR LED (nogle af de andre pins leverer 5V).

Det er primært hvad jeg har læst på nettet, og derefter målt / efterprøvet selv... - derfor er det ikke nødvendigt at lodde en modstand på.

De fleste blå dioder, er meget kraftige.  De standard LEDs der sidder i de fleste kabinetter har, så vidt jeg har kunent læse mig til, en styrke på mellem 400 og 800 mcd.

Jeg købte to slags blå dioder - en på 3000 mcd, og en såkaldt diffus blå diode på 350 mcd.

Den på 350 mcd, er klart den bedste at bruge. De andre lyser virkelig kraftigt, og er alt for skarpe (synes jeg).

Resultet blev som følger (den ser lidt mere skarp ud på billedet, den har en mere afdæmpet blå farve, når man ikke ser det gennem et kamera:

Standarden ses nedenunder

Så hvis man kan lodde, er det easy peacy, hvis andre skulle få lyst til at prøve... det tog kun 10 minutter :)

[rettet af: maz_b den. 03:48 (GMT 1) på 26-05-2011]

• paj123
    Troldmand

Nice work, maz_b! Yes