Mindre voltage?

• Chilien
    Super veteran

Jeg har for ikke så længe siden købt nyt system, som i kan se i min profil, hvor jeg lagde væk på billige komponenter men frem for alt meget lydsvagt og mulighed for lidt overclocking (da Core2Duo jo er skabt til det).

Jeg har derfor leget lidt med overclocking og har fundet frem til at følgende er det mest optimale for mit system:

FSB: 400
    Ram: 800
    CPU GHz: 2,8
    Timings: 5-5-5-13

Så det altså et udemærket overclock i forhold til mine relativt billige ram og bundkort.

Nu kommer det jeg undrer mig lidt over. Jeg har læst flere steder hvor de overclockede at de satte de fleste voltage op med 0,1-0,3. Det prøvede jeg så, men fandt frem til at jeg ikke kunne proppe mere end 0,2 på mine ram og 0,2 på Northbridge. Det er som sådan fair nok, men prøvede så max voltage og ville se hvor langt op jeg kunne komme - og jeg kunne ikke komme meget længere end ved standard voltage! Det højeste stabile jeg kunne nå var vidst FSB på 430, hvor jeg ikke tror den ville være særligt stabil i længere tid.

Jeg kører altså med FSB 400 og har proppet 0,1 ekstra voltage på MCH, da det gør den stabil, men standard på alt andet - PÅNÆR CPU'en! Her har jeg rent faktisk proppet MINDRE voltage på, så den nu kører med 1,2 istedet for 1,325 som er standard, altså 0,125 mindre. Det har jeg lidt svært ved at forstå. Jeg har clocket min CPU ca. 50% og den kører 100% fint med 0,125 mindre voltage!

Hvordan kan det være? Og tager min CPU skade af det? For jeg har altid troet at jo færre voltage tingene kører med, jo bedre og jo mindre varme (hvilket er godt for mit støjsvage system). Så skal jeg ikke bare køre med 1,2 eller er det dårlig for CPU'en ?

Ligeledes undrer jeg mig over om mine komponenter er "mærkelige"? Altså, de får næsten ingen yderligere overclocking egenskaber selvom jeg propper adskillige voltage på de forskellige komponenter og de har en øvre grænse for hvormeget de kan klare før systemet ikke vil boote. Er det normalt eller hvad?

Vil lige pointere at spørgsmålet ang. mindre voltage på min CPU har højest prioritet :)

-----

• HenrikBagge
    Super veteran

hej!

jeg har nok ikke svar på dit store spørgsmål, men jeg kan fortælle at jo lavere volt jo højre ampere desto mere varme!

hvor jo højre volt jo mere energi (jo flere volt til en el motor jo hurtigere køre den rundt), det vil sige når du overclocker fx. CPU'en skal du skrue op for volten for et give den mere energi til at kunne køre med flere Hz, altså den vil køre mere stabilt, så hvis du skruer op for volten til CPU'en så kan du nok også få den til at køre mere stabilt med en FSB på 430, måske!

og det er meget normalt på nogen bundkort at der er en grænse.... en form for sikkerhed!!!

M.V.H.
    handswork

M.V.H. handswork

• Laziter
    Troldmand

at jo lavere volt jo højre ampere desto mere varme!

Sikke da en gang sludder..
    Hvor var du henne i fysiktimerne?

Ohm's lov (skrevet så alle kan være med):
    U = volt
    R = resistans (modstand)
    I = Impedans (ampere)
    P = Watt

U = R x I

Den omskriver vi så lige til noget andet så vi får den afsatte effekt:

P = U x I

Lidt fiktive værdier:
    U = 2 volt
    I = 2 ampere

P = 2 x 2
    P = 4 watt

Sænkes enten U eller I vil P også falde.
    Så at sænke volten giver altså ikke mere varme, amperen vil heller ikke stige ved at sænke volten. Gjorde den det ville effekten jo blive ved med at være den samme.

Mvh
    Laziter

-----
    [i][center]AMD Tbred 1800+ @ 2511 MHz, Asetek Waterchill
    Abit AN7, 1024 MB TwinMos Twister PC4000, Club 3D 7600GS
    Tjek min geografiske placering:
    http://www.frappr.com/edbpriser

You can not win if you do not fight
  • HenrikBagge
    Super veteran

hmm ja der er en der har fuldt med i undervisningen, men det er jo kun grund principperne!!!!

du skruer ned for volten hvor CPU'en stadig vil køre 2,8 Ghz, CPU'en skal jo bruge samme effekt for at opretholde ydelsen, ergo øger amperene sig og derfor mere varme!!!

watt er en effekt man måler (energimængde), amperene er det der driver effekten, så det er det der giver varmen. Ja, jo mere effekt jo mere varme, men i bund og grund, så er det amperene der giver varmen, så hvis han skruer ned for volten vil hans CPU blive varmere.

CPU'en kan ikke styrer volten men den kan styrer effekten, så hvis du sænker volten, vil CPU'en automatisk hæve amperene for at opretholde effekten!

tag en pære 12 volt på 40 watt den bruger 3,333 ampere
    tag en pære 230 volt på 40 watt den bruger 0,174 ampere
    de lyser lige kraftigt fordi de bruger samme effekt, men 12 volt pæren er meget varmere fordi amperene er højre!

"så jo lavere volt jo højre ampere desto mere varme!"

M.V.H.
    handswork

M.V.H. handswork

• Laziter
    Troldmand

Det er ikke helt rigtigt hvad du der skriver.
    Jeg har prøvet at undervolte min CPU ved standardindstillingen på 1.53 GHz og der faldt temperaturen nogle grader.
    At den så ikke kørte 100% stabilt ved undervolting er en anden sag, men den blev ihvertfald ikke varmere.
    Selvom ud sænker volten vil der ikke blive afsat mere effekt.
    Modstanden i CPU'en er den samme uanset hvilken spænding du sender ind i den, dermed vil effekten stige eller falde sammen med spændingen.

CPU'en kan ikke selv justere ampere forbruget ved sænket spænding, igen træder Ohms lov ind og leger med. CPU'en vil ganske enkelt "nøjes" med at blive ustabil.

Og så lige din pære-teori..
    Der tager du igen fejl...
    Watt er mængden af afsat energi, den omsættes til varme. Begge pærer vil føles lige varme da de bruger den samme energi. Du er velkommen til at prøve, men hav lige noget koldt vand stående til at køle nallerne med bagefter.
    Alternativt kan du prøve med et infrarødt termometer, det vil bekræfte at jeg har ret og du slipper for brændte fingre ;-)

Mvh
    Laziter

-----

• HenrikBagge
    Super veteran

jeg ved ikke hvad du fik i fysik og hvad din KÆRE lære har bildt dig ind, men mit svendebrev står der særdeles veludført (11)!!!!!!! ja jeg er Elektriker og arbejder derfor med de teorier til hverdag!!!!!

Og jeg jeg skrev heller ikke at effekten ville blive højre, den er den samme effekt, lige meget hvor meget du skruer ned for volten, for CPU'en skal den jo yde det samme..... (og vi snakker kun 100 % belastning)

jeg siger heller ikke at CPU'en styrer amperene, men effekten!

DIN CPU bliver ikke varmere på grund af den ikke kan køre 100 % stabilt......

Watt er ikke varme kilden det er amperene der er varme kilden (alm. el-teori og jo der er stor forskel på 12 volt pære og 230 volt pære......
    der er lavet LOVE & REGLER specielt for 12 volt's spot, da de udgiver mere varme, en 12 volt spot må du ikke sætte direkte i loftet da isoleringen på loften holder på varmen, og så er der risiko for at spoten sætter ild til loften derfor skal de have en kasse af en bestemt størrelse så varmen kan komme væk fra spoten, men der i mod kan du sætte 230 volt's spot i loftet uden at fjerne isolering eller sætte en kasse over, fordi de ikke giver så meget varme fra sig....... og der snakker vi stadig om 40 watt's pærer.....

og så er det faktisk 2 love du snakker om ikke kun 1
    den anden hedder effekt loven!!!

i følge ohm's lov og effekt loven vil effekten stige eller falder alt efter om du skruer op og ned for (det har du fuldstændig ret i), men da CPU'en vil prøve på at yde de 1.53 Ghz, så vil modstanden blive reguleret, ellers ville den jo 100 % hele tiden hvis modstanden ikke blev reguleret!!!! hertz er med til at bestemme modstanden!!! den udvidet ohms lov har du de 50 hz elnettet forsyner med i formlen, så du får de rigtig modtande kablerne give pr. meter, så du kan beregner hvor stor forsikring der skal være!

på en 230 volt's installation.... øger du effekten øger du strømmen (amperene), derfor er der sikringer som sikrer dinne kabler imod for høj ampere forbrug.... en 10 A sikring kan du hive 2300 Watt ud af ved en spænding på 230 volt, hvis du prøver at hive 3000 wat ud af en 10 A sikring vil den springe efter et stykke tid da den bliver for varm! og det er ampernes skyld ikke watt'nes skyld!
    watt omsættes til ampere, og der for du varmen.....

jeg kan blive ved endnu, men du skal jo også ha' en chance for at følge med!!!!

M.V.H.
    handwork

P.S.
    hvis du åbner dette pdt katalog og slå op på side 15 og blader der ned af kan du se at modstanden ændre sig alt efter hvormange hz der bliver smidt igennem kablet!!! har delt i to da man ikke kan sende ord på mere end 40 bogstaver
    http://www.nktcables.dk /upload/teknisk.pdf

M.V.H. handswork

• Laziter
    Troldmand

jeg ved ikke hvad du fik i fysik og hvad din KÆRE lære har bildt dig ind, men mit svendebrev står der særdeles veludført (11)!!!!!!! ja jeg er Elektriker og arbejder derfor med de teorier til hverdag!!!!!

Godt, så fik vi da det slået fast ;-)
    Men det er kun godt, så har vi da et nogenlunde erfaringsgrundlag at gå ud fra, jeg fik kun grunduddannelsen indenfor elektriker, kunne ikke finde en læreplads dengang i 1992.
    Så det blev til elektronik istedet, er dog ikke uddannet men har arbejdet med det i mange år og har adskillige kurser i rygsækken.

DIN CPU bliver ikke varmere på grund af den ikke kan køre 100 % stabilt......

Den kørte stabilt indtil den blev belastet. I idle tilstand blev den køligere end ved standardindstillingen.
    Men iflg. din teori skulle den altså blive køligere hvis jeg skruer op for spændingen og lader den køre ved standard indstillingen?

Watt er ikke varme kilden det er amperene der er varme kilden

Ok, det kan vi godt blive enige om :-)

i følge ohm's lov og effekt loven vil effekten stige eller falder alt efter om du skruer op og ned for (det har du fuldstændig ret i)

Tak, endelig *GG*

men da CPU'en vil prøve på at yde de 1.53 Ghz, så vil modstanden blive reguleret, ellers ville den jo 100 % hele tiden hvis modstanden ikke blev reguleret!!!!

Jeg vil stadig holde min påstand om det modsatte.
    Men jeg vil prøve på min anden computer, den har en fin CPU der sagtens kan klare undervolting. Hvis den kører stabilt selv ved belastning så skal jeg komme med et resultat.
    Jeg er sikker på at temperaturen vil falde, men jeg kan jo blive overrasket.

jeg kan blive ved endnu, men du skal jo også ha' en chance for at følge med!!!!

Jeg ved ikke om du mente den hånligt, ironisk eller hvad.. Men jeg tager den nu positivt.
    For min skyld kunne du bare have skrevet løs, man skal lære mens man lever og man lærer af at læse og prøve :-)

Mvh
    Laziter

-----

• HenrikBagge
    Super veteran

1 - ja så er vi da på nogenlunde samme bølge længde :)

2 - ja den køre stabilt ved de lave hz, men når den kommer op i hz vil den blive ustabil på grund af den smule lavere volt. ja i teorien skulle den blive køligere! men ved at holde hz'ne og skrue op for volten, gør også chippen ustabil og kan derefter brænde sammen.. man skal finde balance punktet.

3 - alletiders :)

4 - jeg har ikke påstået andet, men kan ha' udtrygt mig forkert (i dansk fik jeg lave karaktere, men i el-teori fik jeg de høje).

5 - ændre du hz'ne igennem en kobber tråd vil modstanden også ændre sig i kobber tråden! men hvis du vil holde fast på din påstand, så OK med mig :)

men tror at det er forkelligt alt efter hvilken type chip det er (ikke det med hz og modstand), for jeg har testet en gammel AMD chip ved at lege lidt frem og tilbage, men ved det store forsøg hvor jeg skruet ned for volten ved standard hz, brændte den af efter 20 min. med fuldbelastning.

6 - ikke noget håneligt fra min side :)
    ja man lære hele livet, og tro mig jeg har virkelig prøvet at finde svar på nettet, og jeg har da lært en del, og det er altså i retning af min teori!

M.V.H.
    handswork

M.V.H. handswork

• Anonymous
    Troldmand
    Perfekt, og meget meget interessant. Jeg spår det åbner et nyt kapitel i fysikken.
  • Anonymous
    Troldmand
    Altså eksemplet med de 2 40 watt pærer. Det er amperene der varmer.
  • Anonymous
    Troldmand
    Du skriver i en 5 år gammel tråd!