WD Caviar Green WD30EZRX 3 TB

• Edbpriser.dk
    Troldmand
  • Thue
    Junior medlem

Dette drev har sandsynligvis en "gå på standby"-tid på 8 sekunder, som ikke kan ændres, hvilket er sindsygt: http://forums.storagereview.com/index.php/topic/28363-is-western-digital-trustful-hdd-vendor-today/

Jeg spurgte WD's support om det også galt dette problem også galt dette drev, men de ville eller kunne ikke svare klart på det.

• Har haft kontakt med Western Digitals danske/britiske support via telefon. De bekræfter at "gå-på-standby" ("Intelli-Park" teknologi, eller head-parking) findes på alle deres Green-series harddiske.

I et desktop-setup vil fx. Windows dog styre harddiskens standby procedure, i et fx. NAS system kan det være noget mere vanskeligt at få kontrol med hvornår harddiskens skriverhoved parkeres og hvornår det ikke gør.

WD har udgivet et program wdidle som tillader ændringer af tiden fra 8 sekunder til 3720 sekunder (62 min.) i harddiskens firmware, således at denne ændring forbliver den samme uanset hvilket system harddisken senere hen benyttes i.

Ligeledes findes wdtler der tillader at tænde/slukke for TLER funktionen, hvilket kan være nyttigt i forhold til server brug, hvor Time Limited Error Recovery kan være en afgørende faktor i at undgå udfald af diske fra en RAID konfiguration. (Teknisk set sørger TLER for at begrænse "Time Limit" harddiskens tidsrum til problemløsning "Error Recovery", således at RAID controlleren ikke fejlagtigt tror at disken er defekt, idet den bruger tid på at løse datakonflikter)

I forhold til NAS løsninger  er TLER ikke altid afgørende, idet at moderne NAS enheder oftest har indbygget i deres software en funktion der holder styr på harddiskens forsøg på at udbedre fejl, bl.a. Synology (Se deres hjemmeside for officielle bemærkninger.)

• Jeg har fire af disse bæster kørende 24/7 i en QNAP NAS, dog uden RAID konfiguration, hvilket jeg ikke behøver og ej heller er anbefalet med denne harddisk. Den er superhurtig, med overførsler på 60/80 MB/s fra HD til HD, og så har jeg aldrig oplevet problemer med diskene på det år jeg har haft dem. Jeg har dog testet dem i en WD's "My Book Studio Edition II" og med en RAID 0 konfiguration på QNAP, overført med eSATA kom jeg op på 125 MB/s. 

En af diskene var DOA (Dead on Arrival), og jeg fik byttet disken indenfor en uge, selvom det var tidspunktet hvor Thailand var under oversømmelse (Hele WD's produktionsapparat af HD'ere var dødt).

Diskene er stille og har ikke oplevet problemer med at diskene "hænger" pga. samtidigt read/write på diskene, hvilket må skyldes gode cache optimeringer fra fabrikkens side (Testet ved overførsel på netværk med 50 MB/s samtidigt med en bittorrent kørende på samme disk)

Til prisen (rundt 1100-1200 per stk) er dette uden tvivl et rigtigt godt køb.

• fk
    Troldmand

Hmm hmm Sjovt at der altid fremkommer et indlæg, der roser en Hardware, som andre brugere, har haft dårlige oplevelser med ( de samme oplevelser )

Tvivl er begyndelsen til visdom.

• havdeen sidende i en medie server som kører 24/7 og skriver en 10gb pr dag. Efter 2 år begyndte serveren og sende rapporter med dårlige sektorer. Er sikkert god til workstation brug, men kan ikke anbefales til server brug.

• Montago
    Super veteran
    PAS PÅ MED DETTE DREV !!!... DEN HAR INDBYGGET SELVDESTRUKTION !!!
    ---------------

WD Green serien har en MEGET aggressiv parkering af læsehovedet som ødelægger disken MEGET HURTIGT !!!

På arbejdet har jeg en WD20EARX sidende i min maskine og har haft den i 10 måneder har kun brugt den til lidt backup og sådan, er LCC allerede på 38.430 !!! (disken kan holde til 200.000)

Det er derfor nødvendigt at sætte parkeringen til 300 sekunder for at holde disken i live over længere tid.

læs her hvorfor og hvordan :

- http://koitsu.wordpress.com/2012/05/30/wd30ezrx-and-aggressive-head-parking/

- http://community.wd.com/t5/Desktop-Mobile-Drives/Caviar-Green-3TB-284-379-Load-Cycle-Count-in-only-131-days/td-p/411130
    YEAH